התקשורת המילולית בחיים שלנו משלבת בין מידע לבין דרכי ביטוי או מילים שמטרתן להעביר מסר סמוי.

בלידה, בתוך סיטואציה של חולשה, צורך להתמסר ולהוריד מגננות, חשובה המודעות שלנו להשפעה הרגשית עלינו ממי שסביבנו.

התקשורת עם הצוות הרפואי עלולה להיות מבלבלת במיוחד, מפני שיש מולנו אדם בתפקיד רשמי, עם הסמכה מקצועית וסמכות.
במצב כזה יש לנו נטייה לקבל את כל מה שנאמר כעניין מקצועי ובהכנעה רבה יותר ולעיתים קשה יותר להקשיב לקול הפנימי שלנו.

אנחנו צריכות לקבל מהסביבה שלנו מידע מקצועי וברור שיאפשר לנו להבין את המצב ולקבל את ההחלטות בהתאם למציאות.

ואנחנו צריכות לקבל מהם תמיכה שתחזק את האמון בעצמנו, תתן לנו תחושת כבוד ובטחון.

אני מציעה להיות מודעים לדינמיקה האישית שנוצרת עם האדם מולנו, בנוסף למידע שהוא נותן לי.

הייתי בסיטואציה בה יולדת ביקשה מהמיילדת להשתחרר מהמוניטור.
תשובתה של המיילדת היתה משהו כמו: “אם לך לא אכפת מה המצב של התינוקת שלך, אז אני יכולה לשחרר אותך…”
כשבוחנים אמירה כזאת – לא ניתן כאן שום מידע מקצועי.
הועבר כאן מסר סמוי של זלזול ואמירה שהאם אינה נוהגת באחריות או באכפתיות כלפי התינוקת שלה.

כשאני מודעת לדינמיקה – אני יכולה לנסות לבחור לא להכניס אותה אלי מבחינה רגשית.
להגיד לעצמי שהמילדת הזאת לא נעימה לי, שאני לא מרגישה שהיא מתייחסת אלי בכבוד ואני בוחרת לא להקשיב למסר הזה.

יחד עם זה – אני באמת רוצה ממנה מידע.
אני יכולה לחזור ולשאול אותה: האם המוניטור עד עכשיו היה תקין? האם יש גורמי סיכון ספציפיים שמחייבים חיבור רציף למוניטור? מה הסיכון בכך שאהיה לזמן מסוים בלעדיו?

לפעמים המידע שינתן יחזק דווקא את האמון באיש הצוות.
כשנאמר ליולדת: “אם תלכי הביתה את מסכנת את התינוק שלך והוא יכול למות” זה יכול להיות דרך הפחדה שמורידה מבית החולים את האחריות, וזאת יכולה גם להיות אמת מקצועית חשובה.
חסר פה המידע המשלים.
אני יכולה לשאול: מה הגורמים לסיכון? מה האחוזים למקרה כזה? מה האפשרויות הנוספות שלי? ומתוך זה להבין מה מידע מקצועי, ומה מסר סמוי מחליש.

שימי לב מה קורה לגוף שלך מול איש הצוות הזה:
האם את חשה בטחון?
האם נוח לך לדבר אתו?
האם את מרגישה נוח להביע את צרכייך?
האם את מרגישה אשמה?
האם את מרגישה טפשה?
האם את מרגישה אי נוחות?

אם את מרגישה שהמסרים מחלישים אותך – נסי להסתכל עליהם באופן מודע, נסי לבחור לא להקשיב למסרים האלה,
נסחי שאלות מדויקות כדי לקבל את המידע המקצועי שדרוש לך וקבלי את ההחלטות שלך לפיו ולא בגלל שלא נעים לך, מתוך פחד או אשמה.